Tweede deel, Dag 15; Aulla naar Sarzana,

4 oktober 2021.

Ja, wat ga ik vandaag doen? Vanmorgen bij het uitschecken kreeg ik al de waarschuwing dat het weer erg slecht wordt vandaag, onweer en harde regen. Volgens de host was het gevaarlijk om de bergen in te gaan. Ook de weerapp geeft waarschuwingen. Avontuur is leuk maar het moet niet gevaarlijk worden. Besloten om dan ook niet te gaan wandelen en meer aandacht te geven aan de plaatsjes Aulla en Sarzana. Van Aulla naar Sarzana ben ik met de trein gegaan. Het noodweer is wel wat verlaat, uiteindelijk begon dat om drie uur vanmiddag. In Sarzana kwam ik de Denen tegen die ik ook op de boot over de Po had ontmoet bij Danilo, zij hadden hetzelfde besluit genomen.

Gisteren was ik alleen met de auto door mijn host naar Aulla gebracht en gehaald voor het diner. Hij wilde mij vanmorgen al weer brengen. Maar als loper ga ik toch liever lopend, maar een sympathiek aanbod. Uiteindelijk was ik lopend zo in Aulla en zie je wat meer dan met een auto. Ik kwam al snel bij het restaurant waar ik gisteren heerlijk had gegeten. Lekker gewoon buiten.

Aulla (uitgesproken als A-oe-la). Op 8 april 2020 stortte in Aulla een brug over de Magra in. Vanwege de maatregelen in het kader van de coronacrisis in Italië, waarbij iedereen zo veel mogelijk moest thuisblijven, viel bij deze instorting slechts één lichtgewonde. Bij meer bruggen waar ik overloop heb ik vaker het gevoel en de vraag of onderhoud niet nodig is.

In Aulla vindt je de abdij van Sint Caprasio. De kerk, behorend bij de abdij, werd in 884 gesticht door de markies van Toscane Adalberto I en opgedragen aan Santa Maria Assunta. Sinds 1050 is het opgedragen aan Caprasio, kluizenaarheilige van de Lerino-eilanden aan de Provençaalse kust, wiens overblijfselen volgens de traditie in de 7e-8e eeuw naar Aulla werden gebracht door Colombiaanse monniken Lerinensi om hen te redden van Saraceense invallen. (Snap je het nog ?) Aartsbisschop Sigeric bezocht en beschreef deze abdij, er is ook in een deel van de oude abdij een museum. De botten of relikwieën, zoals dat heet, van Caprasio liggen onder het hoofdaltaar van de huidige kerk.

Binnen in de apsis zijn de fundamenten gevonden van twee kerken uit de 8e en 9e eeuw. De apsis, die momenteel zichtbaar is, dateert uit de 10e eeuw. In de gebouwen van de pastorie werd de grote kapittelzaal van het klooster ontdekt en tentoongesteld, waar nu het Museum van San Caprasio is ingericht met archeologische vondsten uit de Romeinse, vroege en late middeleeuwen en met de reconstructie van de figuren van de pelgrim, de monnik, de abt. Hieronder de abt en de Pelgrim.

En hieronder een overzicht van bijna het hele museum voorheen kapittelzaal.

Tegenwoordig verzamel je stempels van de plaatsen war je als pelgrim bent geweest, in de tijd van Sigeric waren dat muntjes, iedere pleisterplaats had zijn eigen muntje. In een vitrine is een mooi overzicht van de vele munten uit die tijd.

Mijn verzameling tot nu toe, ziet er iets anders uit. De hele grote rode stempel is van Danilo.

Na dit leuke bezoek met leuke ontmoetingen en een kopje koffie ben ik naar het station gestruind, de heuvel op en afdalen, het station ligt wat buiten Aulla. Hieronder het pad erheen en het grote station, met de donkere wolken erboven.

Om 13:00 uur kwam ik aan in Sarzana. Ondanks de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog heeft de stad nog een goed bewaard gebleven historisch centrum. Dat kun je zien als je de stad inloopt. Een mooie poort, vlak daarbij het fort Di Darzanello en weer mooie doorkijkjes in de vele straatjes.

Een mooi groot plein met een prachtig monument.

Het fort van Sarzanello is een militair fort dat oprijst op de heuvel van Sarzanello, in de buurt van Sarzana. De natuur en de ligging maken het een van de symbolen van de stad Sarzana. Sinds december 2014 beheert het Ministerie van Cultureel Erfgoed het Museum Complex. Vandaag gesloten om dezelfde reden als gee wandeling maken.

Mijn overnachtingsplek is midden in het stadje direct achter de kathedraal aan een pleintje. Middags van 1 tot 3a4 uur is alles dicht ook de kathedraal. Maar daar loop ik zo nog wel even heen. Gedaan, zie resultaat.

In de kerk het beroemde kruis van Mastro Guglielmo of Croce di Sarzana,is een geschilderd kruis, gedateerd op 1138 en bewaard in de kathedraal van Santa Maria Assunta in Sarzana. Dit is het oudst gedateerde voorbeeld van een geschilderd kruis. Op het kruis is de gekruisigde Christus afgebeeld, vergezeld door de rouwenden en door panelen van verschillende afmetingen met verhalen. Op de foto eronder in het Engels uitgelegd.

Ik heb best veel gedaan en gezien vandaag en ik zal ook zeker wat gemist hebben, maar ik zit veilig in Sarzana. Nog even een foto van mijn overnachtingsplek, ik zit op de tweede verdieping, het gele huis, waar de luiken openstaan en kijk uit op de kathedraal.

Morgen ga ik echt weer wandelen omdat ik niet meer de bergen in ga. Ik loop dan door het bekende gebied van het Carrera marmer, hier het witte goud genoemd.uiteindelijk eindig ik in de badplaats Marina di Massa aan de Middellandse zeekust.