Dag 1, 's Hertogenbosch naar Heeswijk-Dinther.

9 augustus 2021

Toch weer een tocht lopen, mijn agenda is deze week leeg en je wil wat doen. De gevevens van Het Kloosterpad heb ik al lang in huis, dat samen geeft de mogelijkheid deze week weer even op pad te gaan. Alles zondagmorgen (gisteren) geregeld. Maar....overnachtingen is midden in de vakantie niet gemakkelijk te regelen. Op veel plaatsen niets te regelen, echt alle campings,B&B's etc. zitten vol. Niet dat ik met een trekkerstentje op stap gaat het zou dan gaan om een vaste plek vanwaar ik naar alle begin en eindpunten van de dag kan komen met het openbaar vervoer. Uiteindelijk was de plaats Uden de oplossing, maar wel in een eenvoudig hotel. Vanmorgen met mijn auto naar Heeswijk Dinther gereden en toen met de bus naar het station van Den Bosch. na de tocht, vanuit Heeswijk, met mijn auto naar Uden, allemaal gelukt. Deze methode is minder leuk dan zoals ik het normaal regel, lopen van overnachtingsplek naar overnachtingsplek, je hebt minder contacten met alle verhuurders van de kamers.

Het weer zou minder zijn vandaag, maar als ik 20 druppen heb gevoeld dan is dat het. Maar ik tref het meestal op mijn wandeldagen met het weer. Vanaf het station eerst door de stad van Zoete Lieve Gerritje naar het startpunt van vandaag. Gisteren zijn Adie en ik naar een voorstelling geweest over Zoete Lieve Gerritje, is het een man of een vrouw? ging hij/zij nar Den Bosch of iemand anders? en betalen deed hij/zij niet. Allemaal raadsels waar we geen antwoord op hebben gekregen, niemand weet het. Hij/zij ging wel naar de markt en daar was het op deze maandagmorgen erg stil vergeleken met gisteren. wel donkere lucht maar geen regen

De route loopt via wandelknooppunten, voor mij iets nieuws ik ben de rood witte strepen gewend.Van knooppunt naar knooppunt wordt de route aangegeven met groene stickers met gele pijlen. Het probleem wat ik heb ondervonden dat de pijlen soms naar een ander knooppunt leiden, ik heb dan ergens iets gemist. Maar het went en gelukkig is er van de route ook een GPX bestand zodat ik kan controleren of ik goed zit. Het is wel de reden dat ik vandaag niet veel foto's heb gemaakt. Daarnaast vind ik de route van vandaag ook niet echt spectaculair, een aantal erg lange rechte stukken over gars langs water en over asfalt weggetjes. Ook heb ik weing van het Roomse leven gezien maar dat komt morgen in Heeswijk dan loop ik langs het klooster Berne. Maar ik heb wel 1 teken gevonden van Maria.

Vanuit Den Bosch loop je eerst richting de A2 om daar onderdoor te gaan, dat is in de buurt van Hintham met zijn sluis in het Maximakanaal wat volgens mij vroeger Willemskanaal heette.De tocht gata dan heel lang langs de Groote Wetering, een kanaal. Aaan het eind van die route ging ik wat fout door de verkeerde pijlen te volgen, het omlopen viel wel mee. Je komt nu in een bosrijk gebied. In het bos is het even zoeken naar de route, maar gelukt. Ook in het bos kwam ik een man tegen die vroeg welke route ik loop, hij was blij te horen dat het het Kloosterpad is. Hij is een van de twee beheerders van de Facebook groep Ons Kloosterpad, de officiele Facebook groep van dit pad. De vraag is van hem of ik een verslag op Facebook wil zetten. Hieronder de sluis bij Hintham in het Maximakanaal.

Het bos uit wordt het pad wat saai zoals ik eerder al heb geschreven, maar het leid je uiteindelijk naar het prachtige kasteel Heeswijk, echt een plaatje. In Utrecht hebben we het mooie kasteel Haarzuilen, erg mooi, maar een beetje nep.Dat kasteel is 129 jaar oud. Kasteel Heeswijk is al bekend van de 11e eeuw en zoals het nu is van 1629, een stukje ouder. Lodewijk de XIV heeft hier nog gewoond. Het is één van de 4 Brabantse Topmonumenten. Het kasteel igt aan de Aa.

EEN BEWOGEN GESCHIEDENIS

Kasteel Heeswijk kent een bewogen geschiedenis die terug gaat tot het jaar 1080. Het is in de loop van de eeuwen veelvuldig verwoest en herbouwd. De huidige vorm dateert uit 1835, het resultaat van een grondige verbouwing en uitbreiding naar de wensen van André, baron van den Bogaerde, die van Kasteel Heeswijk z’n woon- en werkpaleis maakt. Hij geniet vooral bekendheid als eerste Gouverneur van de Koning in Brabant na de afscheiding van Belgie in 1830.

Hierna was het nog een klein stuk naar Heeswijk Dinther waar mijn auto bij de Willibrordeskerk staat. Nog even door naar Uden waar de douche roept. Morgen gaar de tocht van Heeswijk Dinther naar Uden.