Dag 6, Wijchen naar Afferden, 22 juli 2021

Het is niet de dag naar Afferden geworden maar naar Deest, een paar km verder. In Afferden keek ik op mijn routeplanner waar de B&B zat, dat was ca. 45 km verder. Ja, je hebt een Afferden aan de Maas en aan de Waal. En die aan de Maas had ik gereserveerd en niet aan de Waal. Maar gelukkig heb ik op de route een mooie overnachting gevonden. Een oude boerderij met 4 B&B kamers en groepsaccomodatie. Er was gelukkig een plek voor mij.

Vandaag gestart in Leur, zoals ik gisteren al aangaf "de Heerlijkheid Leur". De foto's daarvan zou ik vandaag plaatsen om dat het woonhuis van de Heerlijkheid iets verder op de route is. Bij vertrek heb ik eerst een foto gemaakt van de plek waar ik gisteren perfect gegeten heb. 20 huizen in Leur maar een top en druk en gezellig restaurant met lekker en betaalbaar eten. Mijn B&B ligt pal achter het huis met de gele stenen.

Het gehucht Leur kent alleen maar mooie boerderijen die nagenoeg allemaal zijn omgebouwd tot mooie woningen. Verder is er een kerk met kerkhof en natuurlijk het huis van de eigenaar van de heerlijkheid. Bij Beesd ligt ook een Heerlijkheid, Mariënwaerdt. De baron en barones zijn regelmatig op televisie geweest.

Tot Afferden gaat de route door redelijk bebost gebied. Eerst loop je naar Hernen en kom je bij de molen Hernen. Daarna gaat de route door de Hernensche bossen. Ook weer met een grote ven.

Na het bos, Hernen door, en kom je bij een mooi middeleeuws kasteel, kasteel Hernen.

Kasteel Hernen is een Nederlands kasteel uit de 14e eeuw.Kasteel Hernen ligt in het zuiden van Gelderland, in het dorp Hernen (gemeente Wijchen), in het uiterste westen van het Rijk van Nijmegen. Het is waarschijnlijk rond 1350 ontstaan, en bestond toen slechts uit een woontoren (donjon). Later is het herhaaldelijk uitgebreid, waarbij de vroegere binnenplaats steeds meer werd volgebouwd. De woontoren is in de 18e eeuw ingestort.Het kasteel is sinds de 17e eeuw niet meer bewoond en is ook nooit belegerd. Mede daardoor is er weinig aan verbouwd, en is het goed bewaard gebleven. Het beschikt als enige kasteel in Nederland over overdekte weergangen.In 1883 werd het gekocht door de familie Den Tex. Een dochter schonk het kasteel in april 1940 aan de Stichting Vrienden der Geldersche Kasteelen die speciaal hiervoor werd opgericht.

Hieronder de voor en achterkant van het middeleeuwse kasteel.

Nu over prachtige paden langs watertjes over bruggetjes naar Bergharen. Inmiddels is het al lang koffietijd, even van de route af, maar het café was gesloten. Gelukkig lag daarnaast een forellen visvijver waar je koffie kon kopen ( ook gerookte forel!) toch gelukt. Wat verder op de route was ook een koffiestop, bij een B&B stond een biljet dat er koffie en thee was voor pelgrims in de berghut. Die natuurlijk even opgezocht. Vanuit de berghut een prachtig uitzicht. Koffie en thee kon je zelf zetten. Een bankje voor de hut en relaxen. Even een stukje omhoog lopen maar dan krijg je ook wat.

Bijzonder is ook dat je een keer door een korenveld moet. Er is precies een paadje, door de boer opengehouden, voor de wandelaars.

Het stuk naar Afferden (aan de Waal) is een saai stukje lopen, op een wat brede asfaltweg rechtdoor. Toen ik Afferden inliep had ik totaal geen herkenning van wat ik van Afferden nog in mijn geheugen had, een gezellig dorpsstraatje dat er niet was. Ik begon al te twijfelen, gaat dit wel goed. Toen ook bleek dat dit een andere Afferden was, direct actie ondernomen, de B&B in Afferden aan de Waal geannuleerd en direct met een keer bellen een mooie plek in Deest. Wel even een kleine pauze genomen in Afferden met een broodje kroket. Daarna de Waal dijk op en een paar km verder naar Deest. Heel veel fietsers op de dijk en net voor Deest naar weer even een waterpauze genomen met zicht op de uiterwaarden en de Waal. Daar met locals zitten kletsen. Hun idee was dat niemand elkaar onderweg goedendag zegt. En volgens hen met name Limburgers. Toch maar wel even aangegeven dat waar ik ook loop iedere wandelaar en fietser je goedendag zegt. Dat viel ze dan toch mee. Misschien moeten zij zelf beter hun best doen. De Waal is nog wel breed en er staat nog volop water in de uiterwaarden. Het scheepvaartverkeer dendert weer over de Waal. Iedereen die je hier spreekt heeft het over de evacuatie in 1995, dat is een heftige ervaring bij ieder en roept nu weer herinneringen op.

Nog even een stukje doorlopen naar de B&B en tijd voor de douche. Daarna een Radler uit de koelkast en mijn blog maken op het erf. Ontbijten morgen om 8 uur omdat ik op tijd in Nijmegen wil zijn. De Stevenskerk moet nog open zijn, om 17:00 uur gaat die weer dicht. Maar dat moet wel lukken. Doordat ik nu in Deest zit ben ik al wat dichter bij Nijmegen het is morgen nog ca 22 km lopen. Daarna met de trein weer naar huis. Nog van twee gemeentes de ringetjes veroveren dan heb ik ze van alle 11 gemeenten waar ik door ben gelopen.