Via Francigena del Sud

Dag 27, Santa Maria di Leuca,

23 april 2024

Vandaag de rustdag na mijn tocht vanuit Rome. Nog een dag in Santa Maria di Leuca. Het is wel bewolkt vandaag maar droog. Daarnaast staat er ene beetje wind. Je voelt echt dat je ana de kust zit.

Pas om 9 uur naar het ontbijt en daarna eens bedenken wat ik verder ga doen vandaag.

Een excursie per boot naar de grotten lijkt me wel leuk. Overal staan borden die je moeten lokken om tickets te kopen hiervoor.

Loop ik rond half twaalf weer langz zo’n bord en staat er iemand toch tickets te verkopen. Om 12 uur vertrekt de boot geeft hij aan. Ik vroeg hem nog of dat wel kon met de wind. Dat was geen probleem. Nog even gevraagd of ik de enige was, nee was het antwoord er gaan ook twee vrouwen mee. Nog even niet besloten om te kopen ben ik tegen twaalf toch weer terug gegaan. Ja hoor het gaat door. De twee Franse zussen stonden inmiddels daar ook te wachten.

Tickets mee en we moesten ons ergen bij de haven melden. Daar stond een man die onze tickets controleerde. Half een nog steeds geen boot. Ineens paniek, de tocht gaat toch niet door vanwege de wind.... Geld terug en Bye bye. Jammer.

Ik ben vanaf de wal maar wat foto's gaan maken van rotsen en het kraak heldere water.

Een man of 6 a7 zijn op de golven aan het boarden. eeen prachtig gezicht. Ze peddelen een eind de zee op. Pakken dan een golf,  gaan staat op de plank en laten zich voortgaand over de golf zover mogelijk mee voeren.

Het klooster waar ik gisteren was ligt hoog op de berg onder een bewolkte hemel.

Hemels breed in een rechte lijn ben ik 1700 km van huis af, moet ik dat via de weg doen met een auto dan is het ca. 2250 km.

Was het een mooie tocht? De Via Francigena del Sud is totaal anders dan de Via Francigena van Canterbury naar Rome. De tocht is slecht uitgezet, en als die uitgezet is is dat de ene keer met het Ichus teken, dan met echte Via Francigena borden, dan met gele pijlen, dan met rod pijlen en met de rood/witte van het lange afstand ‘s pad teken.

Zoinder GPX op je telefoon kom je er niet.

Dan is er van Rome naar Benevento een boven en een onder route. Ik adviseer de onder route, de officiële route te nemen. Ik heb de boven route genomen waar ik achteraf wat spijt van had.

En dan nog, met de officiële route kom je voor verrassingen te staan. Paden die totaal niet als pad te herkennen zijn komen regelmatig voor.

Het is zeker niet zo dat ik niet genoten heb, juist volmondig ja. De ontberingen horen erbij. Alleen al het gevoel dat je Italië vanaf Aosta tot in de hak van de laars, Santa Maria di Leuca hebt gelopen is al bijzonder. Ik moet wel zeggen dat ik door tijdgebrek het stuk van Bari naar Otranto niet heb gelopen.

Feiten en cijfers:

Aantal stappen:   891.769 stuks

Aantal kilometers:   694 km

Beklommen hoogtes totaal:     1689 meter

(inclusief de afstanden van de rustdagen)

Morgen weer de thuisreis, Om kwart voor tien brengt een taxi mij naar het dichtstbijzijnde station Gagliano Leuca (10 minuten rijden), waar om kwart over tien mijn trein vertrekt naar Bari. Daar ben ik dan om ca. half drie. In Lecce moet ik overstappen maar dan wel 40 minuten wachten, niet erg dat geeft rust.

Dan gaat mijn vliegtuig pas om 23:00 uur in de avond vanaf Bari. Om ca 21:00 uur op het vliegveld moet lukken. Nog even wat rondstruinen in Bari.

Ik hoop dat mijn vliegtuig dan om 01.00 uur op Schiphol landt. Daar staat of zit Adie mij dan op te wachten en denk ik dat we tegen 2:30 uur in Nieuwegein zijn.

Straks nog even mijn rugzak anders inpakken voor de vlucht, en vanavond nog ergens goed gaan eten,

Bedankt allemaal voor het meelezen, reageren via Facebook, via mijn website, via Whats app en via Polarsteps, erg leuk. Mijn nicht Lily van Dijk is aan het trekken met haar man René in Spanje (met auto en fiets) he was leuk om van elkaar te lezen wat we aan het doen zijn.

Ik heb Polarsteps niet gebruikt omdat ik anders aan het berichten ben op twee kanalen. Nu heb ik direct mijn complete reisverslag klaar en is het te handelen.

Donderdag en vrijdag als het kan direct ana het werk, zaterdag met mijn 4 kleinkinderen op de vrijmarkt in Vreeswijk en zondag gras maaien heb ik begrepen. Het gewone leven komt er weer aan.

Volgende week donderdag naar Boekel, waar vrijdag de bruiloft van Loek en Lisa is en zaterdag weer naar huis. Ik heb er zin in.

Eerste week juni een boot/fietsreis met Adie en Jan en Jannie in Noord-Holland/Friesland. En de tweede week van juni de Alkmaarse Vierdaagse. Zo blijven de kilometers in de benen voor de Vierdaagse van Nijmegen die ik voor de negende keer ga lopen.